واحد فرهنگی: کارآمد یا ناکارآمد؟

عکس: کسرا شمعدانی حق
محمدحسین موسوی
تغییر . چیزی که اگر اتفاق بیوفتد یا برای پیشرفت ان قسمت مورد تغییر یا دلیل بر بی کفایتی کسی که تغییر کرده و یا برای خواسته و رای اکثریت اتفاق میوفتد. اما در رهیار یک تغییری اتفاق افتاد که به نظر نویسنده هیچکدام از موارد بالا را در بر نمیگرفت. این تغییر در واحد فرهنگی مجموعه اتفاق افتاده است . واحدی که در رهیار به هماهنگی اردو ها و گیر دادن به نبود رضایت نامه و برگزاری مراسم های مذهبی و ملی و زدن کاغذ به بیلبورد کم فروغ مدرسه تقلیل یافته . [...]
واحد فرهنگی به دلیل این که مجموعه به این اصل اعتقاد دارد که همه در مدرسه برای کارهای فرهنگی شریک هستند دیگر کمتر قدم مثبتی خود واحد برای این اهداف که چند تای ان به گفته مدیریت مشارکت و چنین اصول هایی است بر میدارد و شاید در سال گذشته کارهای واحد فرهنگی در کمتر حیطه ای قابل دفاع بود . هم در کیفیت و تعداد اردو ها طبق نظرسنجی از دانش اموزان در اواخر سال شاهد رضایت خوبی نبودیم و در برگزاری مسابقات که تنها دو مسابقه بود انتقاد هایی است . اولین انتقاد این است که مسابقات دقیقا همان مسابقات با همان شیوه بود و جناب مسئول فرهنگی جدید فکر جدیدی را اضافه نکرده بود . مورد دیگر کیفیت فاجعه بار برگزاری مسابقات مخصوصا سه گانه است . بطوری که ما در سه گانه پاره شدن طناب مسابقه را مشاهده کردیم که میتوانست به شرکت کننده ها اسیب برساند و حتی در فوتبال در چند بازی یک توپ بسیار فاجعه و بی کیفیت استفاده شد که به تیم های ضربه زد و در بسکتبال هم یکی از بدی ها زنگ برگزاری بود که در زنگ ناهار برگزار میشد که هم تماشاچی ها نبودند و در حال صرف ناهار بودند و هم بازیکن ها یا گرسنه بودند یا اگر غذایشان را خورده بودند بعد از ناهار زمان مناسبی برای بازی نبود !! . در سه گانه ما انتقادات دیگری هم مثل فضای برگزاری مسابقات داشتیم . بطوری که در روز هایی که زمین خیس بود و باران یا برف امده بود با توپ های بی کیفیت بازی ها برگزار میشد که هم به کیفیت بازی لطمه میزد هم خطرناک بود و بدلیل برگزار بازی در حیاط در روزهای الودگی هوا مخصوصا اگرچندروز هوا الوده بود بازی برگزار نمیشد و برنامه ریزی ها به کل از بین میرفت . بجز مسابقات انتقادی به دیگر بخش مدیریتی واحد فرهنگی یعنی برد ها هم بود . برد هایی که هیچوقت مورد استقبال قرار نرگفت چون مطالب جذابی درش نبود . ولی واحد فرهنگی در سال گذشته در باره مراسم های مذهبی عملکرد قابل قبولی داشت . برنامه ریزی دقیق زیارت عاشورا و برگزاری متداوم نماز هرچند در زمان بد و ارج نهادن کامل به روزهای عزاداری از کارهایی بود که درش واحد بخوبی عمل کرد . اما این که واحد فرهنگی بدون بررسی نیاز ها و علاقه مندی های دانش اموزان کار میکند نکته قابل دفاعی نیست . بطوری که تنها در مراسم های مذهبی و عزاداری ما حضور واحد فرهنگی را میبینیم و کمتر در اعیادی مثل نوروز ما از واحد فرهنگی کاری میبینم . در کل واحد فرهنگی و تغییر درش . نه اصولی بود . و نه فکر و ایده ای جدید به این واحد و مدرسه اورد و تغییر تنها شاید به گفته جناب خردمند درخواست اقای احمدی برای کار اموزشی بود و شاید کمی انتخاب گزینه جایگزین اشتباه بود.